dinsdag 24 november 2009

Uitleg megatrends, maxitrends en microtrends



Maar als eerst willen wij jullie even snel uitleggen wat we verstaan onder megatrends, maxitrends en microtrends:


De snelste manier om dit duidelijk uit te leggen is met behulp van de trendpiramide. Aan de hand van trendpiramides kan men bepalen welke trends zullen aanslaan bij de consument en of deze er behoefte aan heeft. De trendpiramide bestaat uit drie lagen: de megatrend, de maxitrend en de microtrend. De Megatrend staat voor het globale aspect, bijvoorbeeld technologisering of globalisering. De maxitrend staat voor de behoefte die iemand heeft, bijvoorbeeld de behoefte aan gemak of de behoefte aan samenzijn. De microtrend staat voor een product dat de eerder genoemde megatrend en maxitrend voorziet. De 3 verschillende niveaus van trends, het micro-, maxi- en mega-niveau, hebben een bepaalde levensduur. De microtrend beweegt zich op het markt-niveau waarvan de levensduur 0-5 jaar is. De maxitrend is pas van toepassing als de consument centraal staat en waarvan de levensduur 5-10 jaar is. En tot slot bewegen de megatrends zich op maatschappelijk niveau waarvan de levensduur 10-30 jaar is. De trendniveaus verschillen in omvang en inhoud, maar staan niet los van elkaar.


5 opmerkingen: